Thursday, September 4, 2014

Tanggungjawab pada diri sendiri



Teks: Nur mimi izzati rahim



Bismillahirrahmanirrahim


Assalamualaikum...
Salam sejahtera sahabat yang di kasihi. Adakah anda pernah melakukan kesilapan? mesti pernah kan. Melakukan kesilapan bukan sahaja bila kita mencuri dan menipu. Menyakiti hati orang sekeliling kita juga di panggil kesilapan. kadang-kadang ada yang kita tidak sedar bahawa apa yang kita lakukan itu adalah sesuatu yang orang lain tidak suka. Kita sebagai manusia biasa memang tidak lari dari melakukan kesilapan. Saya juga begitu.


Perkongsian hari ini hanya untuk mengingatkan diri-sendiri dan sahabat-sahabat.  Terutamanya adik-adik yang masih lagi keliru apa tugas individu yang sebanarnya. Sebagai manusia kita mesti tahu tanggungjawab kita kepada masyarakat sekeliling, tanggungjawab pada agama, yang paling penting adalah tanggungjawab pada diri sendiri. Jika kita belum sempurnakan tanggungjawab kita pada diri sendiri macam mana kita nak menjalankan  tanggungjawab yang lain dengan bagus.


Maksud bertanggungjawab pada diri sendiri adalah, kita mesti tahu apa matlamat hidup kita, apa yang wajib kita lakukan untuk diri kita. Sebagai muslim kita mesti melakukan segala perintah agama, tunjukkan nilai yang baik. Bila tugas sebagai muslim sejati dapat kita terapkan dalam jiwa dan perlakuan seharian, dengan sendirinya memberi kesan pada orang sekeliling kita.


Kalau di tanya tentang matlamat, mesti semua orang cakap ingin berjaya dalam hidup. Tetapi apakah usaha anda untuk berjaya? kita sering bercakap mengenai tanggungjawab. Tapi bolehkah kita menjalankan tanggungajawab dengan sempurna jika kita tidak mempunyai apa-apa. Kesimpulannya kita mesti berusaha mencapai matlamat kita yang sebenar. Jayakan diri sendiri dahulu.


Bila kita berjaya mencapai matlamat diri kita, tanggunngjawab yang lain akan kita penuhi dengan sendirinya. Kita akan di pandang sebagai seorang yang bertanggunjawab pada ibu bapa, pada masyarakat. Paling utama, agama kita juga akan di pandang tinggi. Allah juga akan memandang kita dengan rahmatnya. Kita akan jadi manusia yang berjaya dunia akhirat.


Jangan lupa untuk audit diri sendiri setiap masa.
==================================

Salam sayang.
Mimi

No comments:

Post a Comment